MENU
Samtale mellem konsulenter

Når det gode samarbejde skaber overskud

Midt i kaffekoppernes klirren og udvekslingen af seneste nyt blev deltagerne budt velkommen af deres bankrådgiver, som på afstand havde spottet dem og fundet det rette navneskilt frem. Scenen var sat for det gode samarbejde, en temadag, som udbydes i – ja, gæt hvad – samarbejde mellem Jyske Bank og SEGES Akademi.
Over 60 landmænd får indblik i, hvad banken forventer af dem i en forhandlingssituation.
Over 60 landmænd får indblik i, hvad banken forventer af dem i en forhandlingssituation.
Foto: SEGES P/S

Interessen for dagens tema var stor, og mere end 60 landmænd var mødt op for at blive klogere på, hvad banken forventer af dem, og hvad de kan gøre for at få et endnu bedre samarbejde med banken.

- Det er godt at komme ud at høre noget andet, svarede Erik Westergaard på spørgsmål om, hvorfor han var mødt op.

Tillid er afgørende

Deltagerne kom til at høre noget andet. De hørte nemlig Michael Haahr Andersen, afdelingsdirektør i Jyske Bank, fortælle, hvad banken helt konkret forventer af landmændene i en forhandlingssituation.

- Vi har et fælles mål om et stærkt dansk landbrug – også i fremtiden! Men det kræver tillid. Tillid til jer og tillid fra jer. Vi vil jer rigtig gerne, men for at skabe tilliden, skal I blive bedre til at klæde jeres bankrådgiver på. I skal huske på, at han eller hun er jeres talerør ind i banken. Jo bedre vedkommende er klædt på, jo bedre kan han eller hun tale jeres sag, understregede Michael Haahr Andersen. 

- Hvor mange af jer skal ringe hjem i pausen? Bare lige for at tjekke, om alt er ok? Hvor mange bliver ringet op hjemmefra? Og hvem kan slappe af og nyde pausen, fordi der er styr på gården?, udfordrede Michael Haarh Andersen og fortsatte:

- Det foregår på samme måde i banken: Vi ringer ikke og tjekker op, hvis vi ved, at der er styr på tingene. Men hvis vi ikke har den grundlæggende tillid i vores samarbejde, så bliver vi nødt til at tjekke op.

Efter oplægget havde en af deltagerne, Anita Thorhauge, kun ros tilovers for Jyske Banks afdelingsdirektør. - Det var meget interessant med Michaels oplæg og på den måde at få et indblik i bankens tanker. Det er godt at vide, at banken gerne vil os.

- Det er også godt, at han helt konkret fortæller, hvad vi skal forberede til bankmødet. Det viser, at banken sætter sig ind i landmandens situation, og det er vigtigt, så landmanden også selv har noget at sige, tilføjede Majbritt Vingborg, der sammen med sin mand var kørt den lange vej fra Bjerringbro til Billund for at være med til temadagen.

Kontrol er godt – tillid er billigere

Efter frokosten stod Søren Hilligsøe, forhandlingstræner og lektor ved Erhvervsakademi Aarhus, klar til at give de fremmødte landmænd en introduktion til, hvad forhandling egentlig er, og hvordan den klares bedst.

- Det tager lang tid at opbygge en tillidsrelation. Men kun et splitsekund at ødelægge den. Det handler om at skabe værdi for begge parter i forhandlingen, og hvis man hjælper hinanden med det, så har man en god platform for samarbejdet.

Deltagerne fik via et dilemmaspil mulighed for at prøve på egen krop, hvor vigtig tillid er for at opnå det bedst mulige resultat for begge parter.

- Hvis man lyver i en forhandling, så kan det godt være, at man føler, at man vinder, men på den lange bane vil sådan en aftale bryde sammen, understregede Søren Hilligsøe.

- Heldigvis har vi danskere en meget høj tillid til hinanden. Ifølge Gert Tinggaard Svendsens bog ”Tillid” siger 78% faktisk, at de stoler på andre. I Brasilien er det noget helt andet: Her er det kun 3%, der stoler på andre. Det er helt unik, og den tillid skal vi arbejde på at bevare.

- Lav tillid kræver kontrol, så banken vil kontrollere jer, hvis tilliden ikke er på plads. Kontrol var noget, Lenin satte højt i det sovjetiske styre, men tillid er altså billigere, hvis man spørger Gert Tinggaard Svendsen, påpegede Søren Hilligsøe.

Mit næste bankmøde

Efter temamødet var der flere eksempler på, hvad deltagerne tog med sig hjem og vil gøre til deres næste bankmøde.

- Jeg vil forventningsafstemme med banken inden mødet, sagde en deltager.

- Jeg vil være mere proaktiv og selv give banken de informationer, som den har brug for – og på den måde opbygge tillid, fortalte en anden.

Hvis du kunne tænke dig at komme med næste gang, vi afholder temamøde om det gode samarbejde, så kontakt Karen Tegllund, uddannelseschef hos SEGES Akademi, på +45 8740 5107 eller kat@seges.dk.

Karen Tegllund
Karen Tegllund
Chefkonsulent, kompetenceudvik
SEGES Akademi
T: +45 8740 5107

Forhandlings-trænerens råd

Forbered dig grundigt – overvej hvad du vil opnå, hvilke alternativer der kan være, og hvor langt du vil strække dig.

Vær selvsikker – hvis du ikke tror på dig selv, hvorfor skulle din modpart så gøre det?

Vær troværdig – det giver din modpart en tro på, at du kan gennemføre din plan.

Skab en positiv forbindelse til din modpart – vær interesseret, stil åbne spørgsmål, vær konkret.

Skab tillid!

Og husk: Vi får ikke altid som fortjent, men som vi forhandler.

Se Jyske Banks flotte film fra dagen

Se Jyske Banks flotte film om temadagen Det gode samarbejde
Luk

Start din søgning her

  • Søgning gav ingen resultater, prøv igen