Mælkekvalitetsrådgiver Peter Uttrup fra SEGES vinder respekt og vækker interesse hos de kinesiske landmænd med sin praktiske og konstruktive tilgang til vejledning om mælkeproduktion.
Peter Uttrup, mælkekvalitetsrådgiver hos SEGES, har købt 68 par gummistøvler.
-Støvlerne var til de kinesiske rådgivere, jeg arbejder sammen med i Kina i forbindelse med SEGES’ samarbejde med Arla. Vores mål er at højne mælkekvaliteten. Men mange af de kinesiske rådgivere er rigmands-børn, hvis forældre har købt en plads til dem på universitetet. Landbrug har de ikke megen praktisk viden om, og deres gårdbesøg foregår som regel i jakkesæt, laksko og stiletter, fortæller Peter Uttrup.
Derfor købte Peter Uttrup gummistøvlerne, og derfor arbejder han på at skabe en mere praktisk orienteret og konstruktiv dialog mellem rådgiver og landmand.
-De kinesiske landmænd er trætte af kontrolbesøg, fordi der netop er tale om kontrol og svar på en masse spørgsmål som ’”Har du gjort mælketanken ren indvendig? Ja!” og ”Brugte du rengøringsmiddel? Ja”.
Resultatet er ofte nogle skinnende tanke, som er møgbeskidte indvendig. Dels fordi ingen har fortalt landmanden, hvorfor rengøring og hygiejne er vigtig, dels fordi rådgiverne ikke selv kigger efter og viser, hvordan det skal gøres.
Mælkekvalitetsrådgiver, Peter Uttrup
Simple værktøjer
Peter Uttrup er udmærket klar over, at han ikke kan reformere Kinas mælkeproduktion. Men mindre kan sagtens gøre det.
-Tag eksempelvis dyrevelfærd. I Kina, hvor rent vand er en mangelvare, kan man komme langt med at foreslå en landmand at give sine kalve kogt vand. Det gjorde jeg, og på et besøg tre dage senere samme sted, så jeg, at han havde indrettet et lille kogested i stalden og hørte ham sige: ”Det var ikke så tosset. Kalvene har mindre diarré”. Den slags er guld værd. Hvis jeg kan flytte niveauet i Kina et trappetrin opad, skabe nogle holdningsændringer og være med til at sætte gang i nogle tanker, er jeg godt tilfreds, fastslår Peter Uttrup.