MENU
10. november 2020

Den danske andelsbevægelse er inspiration på internationalt kursus om værdikæder

SEGES Strategi & Vækst afholder i disse uger et internationalt kursus om innovation og værdikæder. Deltagerne kommer fra 9 forskellige udviklings- og vækstlande, og de finder stor inspiration i andelsbevægelses betydning for udviklingen af dansk landbrug. Kurset, som kører over 5 uger, er blevet omstillet til et online format på grund af covid-19, og indtil videre er det en succes.
Der undervises til deltagere over hele verden fra et mødelokale hos SEGES - via en computer placeret i øjenhøjde med hjælp fra en stol på et bord. Lavpraktisk men effektivt. Foto: SEGES
Der undervises til deltagere over hele verden fra et mødelokale hos SEGES - via en computer placeret i øjenhøjde med hjælp fra en stol på et bord. Lavpraktisk men effektivt. Foto: SEGES

 

Siden slutningen af 1800-tallet har andelsbevægelsen været en del af dansk landbrug, og rundt om i verden giver tankerne bag den danske andelsbevægelse inspiration til personer i landbrugs- og energibranchen. Det gælder også for de 15 deltagere på kurset ”Entrepreneurship, Innovation and Value Chains”. Deltagerne kommer fra forskellige lande i Afrika, Indonesien, Cambodia og Indien. 

Det er SEGES Strategi & Vækst, der for femte gang afvikler kurset på vegne af Danida Fellowship Centre. Deltagerne bliver blandt andet undervist i værdikæder og forretningsmodeller, og her er dansk landbrug en af inspirationskilderne. Rasmus Berg Larsen, konsulent i Strategi & Vækst i SEGES og underviser på kurset, fortæller, at deltagerne finder stor inspiration i den danske andelsbevægelses betydning for udviklingen af dansk landbrug.

”Deltagerne er fascineret af den danske værdikæde i en landbrugsmæssig sammenhæng med andelsvirksomhederne og de forskellige afsætningsled. De arbejder jo netop for at udvikle og implementere strukturer og værdikæder i deres egne hjemlande. Eksempel at større fællesejede virksomheder hjælper og samler de lokale landmænd, for at undgå de mange dyre mellemled og mellemmænd der typisk er, inden produkterne rammer markederne. Det skal være med til at sikre, at værdien af produkterne kommer tilbage til den enkelte landmand. Samtidigt ser deltagerne også en stor værdi i at have et innovations- og rådgivnings-setup som det vi har i Danmark med SEGES og forskellige rådgivningsvirksomheder,” siger Rasmus Berg Larsen.  

Både fællesnævnere og forskelle 

I dag er det i høj grad forbrugerne, der bestemmer dagsordenen på markedet, og derfor lærer deltagerne blandt andet, hvordan de bliver bedre til at udnytte de trends, der præger markedet. 
”Det er klart, at vi ikke kan trække en direkte parallel mellem et højtudviklet dansk landbrug og et mere primitivt landbrug i Kenya for eksempel. Alligevel er det interessant at se, at det kan være nogen af de samme udfordringer, som landmænd og producenter står overfor, uanset hvor i verden de kommer fra. Det gælder i forhold til at udvikle en god forretningsmodel, når en virksomhed eksempelvis bliver større,” fortæller Sofie Hammerskov, ekstern konsulent i Strategi & Vækst og underviser på kurset. 

For Rasmus Berg Larsen er der ingen tvivl om, at deltagerne på kurset er noget ganske særligt, og han er rigtig glad for, at det er lykkedes at gennemføre kurset på trods af corona. 

”På kurset arbejder vi med mange forskellige kulturer og mennesker, og alle deltagerne kommer med deres egne fortællinger. De arbejder for at gøre en forskel, er meget ambitiøse og passionerede, og det er virkelig inspirerende at opleve. Derfor er det fedt at få lov til at bruge det unikke samarbejde, vi har mellem den danske landbrugs- og fødevaresektor i Danmark, til forhåbentlig at hjælpe deltagerne med deres egne projekter,” fortæller han.

Online udgave af kurset giver nye mulighede
Under normale omstændigheder ville deltagerne have tilbragt to uger i Danmark for at modtage undervisning, opleve dansk kultur og netværke. På grund af covid-19 måtte planerne ændres, og det er lykkedes underviserne at omlægge hele forløbet til en online version, som indtil videre har fungeret rigtig positivt. 

”Hele vejen igennem har vi haft mantraet, at det vi ville gøre med fysisk deltagelse, vil vi også gøre online. Vi skal bare finde ud af, hvordan vi løser det, og indtil nu er det faktisk lykkedes ret godt. Vi har blandt andet haft et virtuelt virksomhedsbesøg hos ’Farm Mountain Coffee’ i Randers, hvor vi gik rundt og filmede i kafferisteriet og bryggede kaffe foran kameraet for at giver deltagerne en følelse af, at de var til stede,” forklarer Sofie Hammerskov. 

Fakta
På kurset arbejder deltagerne med en ”Personal Action Plan”, hvor de bruger sig selv som case. De får vejledning og sparring på et projekt, de skal implementere i deres hjemlande. En deltager arbejder eksempelvis for at øge værdien af mælkeprodukter. Derfor får deltageren blandt andet vejledning i at kortlægge produktionen fra landmandens ko til det færdige produkt, og her har den digitale omstilling gjort det muligt for underviserne at følge deltagerne helt tæt i hjemlandene.  
Online-udgaven af kurset er så stor en succes, at det allerede nu er bestemt, at der skal afholdes endnu et kursus i januar eller februar i 2021. 





Luk

Start din søgning her

  • Søgning gav ingen resultater, prøv igen