Alle taler om persondataforordningen, men vedkommer den også den danske landmand?
Ja, absolut, siger Jacob Langvad Nielsen, advokat hos landbrugets videnscenter SEGES.
- Alle danske landmænd behandler dagligt personoplysninger om medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Persondataforordningen, som træder i kraft den 25. maj 2018, indeholder mange krav og retningslinjer for, hvordan disse persondata skal behandles korrekt. Det er umuligt at overholde forordningen, hvis man ikke har et overblik over reglerne samt de personoplysninger, man behandler. Og så kan overtrædelse af reglerne være forbundet med bødestørrelser på op til 4 % af virksomhedens årlige omsætning.
Den nye folder fra SEGES ”Få styr på reglerne om persondata” sætter fokus på 5 trin, som du som minimum skal igennem for at kunne opfylde reglerne om persondata:
- Få overblik over, hvilke persondata din landbrugsvirksomhed behandler
- God dataskik
- Behandlingsgrundlag
- Dokumentations- og oplysningspligt
- Videregivelse af persondata
Bliv klogere på, hvad de enkelte trin indeholder, og hvad du skal gøre i folderen ”Få styr på reglerne om persondata”
Få lavet en persondatapolitik
Trin 4 i folderen beskriver, at du skal hav lavet både en intern og en ekstern persondatapolitik, som du kan bruge til medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere.
Som en hjælp finder du her to skabeloner, som du kan anvende, når du skal beskrive din virksomheds persondatapolitik:
Skabelon til intern persondatapolitik, som kan anvendes på medarbejdere
Skabelon til intern persondatapolitik (engelsk), som kan anvendes på medarbejdere
Skabelon til ekstern persondatapolitik, som kan anvendes på kunder og samarbejdspartnere